Wednesday, March 21, 2007


Medieafsløring 1
Ja det er godt nok alt sammen. Der står han så med korslagte arme klædt i sort på en snedækket mark. Lukket, sammenbidt grænsende til det aggressive. Han er Knud Romer. Han har vundet alle de priser der er værd at vinde. Hans bog, ’den der blinker er bange for døden’ har for længst gået sin sejrsgang. Han er en succes. Det kan ikke betvivles.
Første gang offentligheden så ham var i rollen som Axel i Lars von Triers Idioterne, i tiden efter var der stille omkring ham, rygtet siger at han i denne periode arbejder på et reklamebureau. Men Knud er for klog til reklamer, han brænder sammen og ud og skriver en bog om sin barndom. Som barn var han ikke udbrændt men udstødt, en outsider, en ener. Han var den fremmede i et lille samfund. Og der er masser af paralleller til vores egen samtid med alle de fremmede og utilpassede, der måske ikke udgør et problem der størrelsesmæssigt helt står mål med den opmærksomhed de får, men opmærksomhed det får de. Knud Romer har skrevet en god bog der behandler et vedkommende og aktuelt tema. Alle de priserne den har vundet har den fortjent. Så skulle det vare på plads.
Men der er noget lusk ved det hele. Og her tænker jeg ikke på det trivielle i at et utal af Knuds gamle skolekammerater har ringet til forskellige aviser for at fortælle, at den fremstilling af virkeligheden som Knud leverer i ’den som blinker er bange for døden’, ligger meget langt fra den virkelighed som de oplevede. Det er ikke det der er på spil her. Nej – det jeg her kan bringe til afsløring tager sit udgangspunkt i, at Knud i alle de interviews han giver, fortæller at han er kreativ direktør i reklamebureauet Xenos. Og det er der noget lusk ved.
Hvis man googler Xenos så får man ingen relevante hits, hvis man googler reklamebureauet Xenos, så får man kun hits der henviser til at det bureau er Knud Romer da kreativ direktør i, men der er ikke noget sted man kan finde noget som helst om selve bureauet. Det er underligt, og når man sammenholder det med alle de fjolser der kontaktede alverdens medier i jagten på deres 15 minutter berømmelse for at gøre os alle sammen opmærksomme på, at Knud bestemt ikke lå i fosterstilling og tuede som pisket i flere dage efter han havde holdt børnefødselsdag, ja så er det ikke svært at lægge to og to sammen.
Knud Romer er en konstruktion. Han findes kun som medieperson, som den forsmåede og udstødte dreng fra Lolland findes han ikke. Og som kreativ direktør for reklamebureauet Xenos findes han heller ikke. Spørgsmålet: hvem er inden i Knud Romer skriger på et svar...

No comments:

The translator.

Do you want to read my blog, but do not understand danish - this is your rescue ;)