Monday, April 23, 2007

Mælkekuren


Arne Astrup fortalte om den magre mælks slankende effekt i TV-programmet Aftenshowet. Kort fortalt var slanketippet dette: hvis man drikker en halv liter mager mælk om dagen, så kan man tabe sig. Forklaringen er, at der er noget i mælken der binder fedtet. Den forventede effekt af at drikke en halv liter mælk om dagen er et vægttab på ca. to kg. om året.
Med udgangspunkt i denne slankenyhed vil jeg i det følgende, regne lidt på sagen.
En liter mager mælk koster ca. 8,75kr. Det betyder i praksis at denne kur på årsbasis koster 3193,75kr. Med et forventet vægttab på to kg. betyder det ifølge min regnemaskine, at det koster 1596,75kr at smide et kg. på mælkekuren.
Man kunne også anskue sagen fra et tidsligt og økonomisk perspektiv. man kunne sige man har et år, med et budget på 3193,75kr. til sin rådighed, og målet er så at tabe de selv samme to kg. som man kan forvente at tabe på mælkekuren. For de 3193,75kr. kunne man vælge at købe et fitnesskort. Gør man det, og køber man f.eks. sit kort hos fitnessworld.dk, der tager 199kr for et års medlemskab, så vil man have 805,75 kr. i overskud når man havde købt sig et års adgang til fitnesscenteret. Dem kunne man så evt. købe et par nye løbesko for, hvis man har sådan nogen i forvejen, kunne man også investere i noget træningstøj, en drikkedunk eller noget helt tredje. Men uanset hvad man vælger at bruge de overskydende penge til, så er mit råd at du bestemt ikke behøver at købe mælk for pengene, og slet ikke, hvis det er for at tabe dig.
Hvis du kun taber dig to kg. med dit nyerhvervede fitnesskort, så er forklaringen på dette sølle resultat ikke, at du har glemt at drikke mager mælk, forklaringen er nok nærmere, at du ikke har brugt dit fitnesskort flittigt nok.

3 comments:

JB om TW said...

ok. her kommer matematikeren op i én. eftersom en halv liter er alt hvad der kræves, bliver den årlige udgift 1596,75kr og ikke 3193,75kr, som er for en liter om dagen. dertil, skal det lige rettes at fitness world selvfølgelig koster 199kr pr måned, som også er det beløb du har regnet med. en væsentlig forskel er dog nu, at hvis målet er at tabe 2kg, er det ret meget billigere at købe skummetmælk. skummetmælk kan også fås til omkring 4kr fra danmælk, og så ville man faktisk kunne slanke sig for 730kr på et år.

Thomas Schøn said...

Ups – jeg har lavet en regnefejl, jeg tog beløbet 8,75kr og gangede det med 365 dage, hvilket naturligvis er forkert. Og ydermere kan du gøre mig opmærksom på, at man visse steder kan købe endnu billigere mælk end det jeg havde taget udgangspunkt i, så noget tyder på at den er helt gal med matematikken. Det beklager jeg, og takker James for at gøre mig opmærksom på dette.
Når det er sagt, så står jeg altså stadig tilbage med en pointe om, at mælk ikke er måden man skal tabe sig på. Hvis man føler at man vil tabe sig, så kan man med fordel bevæge sig mere og spise mindre. Det vil føre til langt bedre resultater end noget andet, inklusiv denne mælkekur som Arne Astrup anbefalede på landsdækkende tv i prime time.
Jeg ved godt at jeg ikke er den rigtige til at begynde at regne, da jeg med al tydelighed lige har bevist, at matematik bestemt ikke er min stærke side, men i denne situation har jeg på den anden side ikke noget at tabe. Man kan opstiller kalorieregnestykket på følgende måde: der indtages en bestemt mængde kalorier, og der forbrændes en bestemt mængde kalorier. Går regnestykket i minus, så taber du dig, går det i plus, så tager du på. Så simpelt mener jeg man bør anskue det. Jeg er klar over, at der i verden findes kurer som Atkinson-kuren, hvor man burde tage på men ikke gør det, jeg ved at der findes visse fødevarer der binder fedtet, og jeg er sikker på at Arne Astrup har ret i at mælk er en af disse. At man kan tabe sig to kilo om året ved at drikke en halv liter mager mælk om dagen betvivler jeg på ingen måde. Men jeg mener for det første ikke at det er Arne Astrups opgave at give slanketips på tv, for det andet, så kan man undgå en masse faldgrupper, fupnumre, pulverkurer, gøgl og overtro ved at tage det ovenstående kalorieregnskab i praktisk anvendelse. Mit slankeråd skal derfor, her kort for bikinisæsonen sætter ind, lyde: føler du dig tyk, så sig nej tak til kage og slik, og løb en tur i stedet for. Og selv om James nu har gjort mig opmærksom på at den er helt gal med matematikken, og selv om Arne Astrups mælkekur kan presses ned på 730kr om året, så vil jeg alligevel mene at de penge kan investeres bedre, og med større slankende effekt, end ved at købe skummetmælk for dem.

Anonymous said...

der er ingen tvivl om at man kan tabe sig langt mere, hurtigere og mere effektivt hvis man dropper de 730kr til et års forbrug af skummetmælk, fx drak vand i stedet, og brugte pengene på et målrettet træningsprogram i stedet. til gengæld tror jeg pointen omkring mælken er møntet på at skummetmælk hovedsageligt er protein hvilket har en mættende effekt, og desuden et lavt fedtindhold. her kunne man ydermere drage paralleller til atkins-kuren der er en protein kur som faktisk tillader højt fedtindhold i madvarerne sålænge kulhydraterne ikke er tilstede. det er nemlig dem der binder fedtet i kroppen da insulinen forbrænder kulhydraterne. på den måde kan man spise æg, ost, kød og ja, fedt i ren form, da disse som før nævnt, mætter og ved fraværet af kulhydrater, ryger i mavesækken bliver forbrændt (tilnærmelsesvist), og skidt ud igen. det er ikke specielt sundt, og giver heller ikke energi, men det virker. jeg vil foreslå man drak sin skummetmælk, og intet andet. så kunne man sikkert tabe 2 kg i løbet af et par dage.
man kunne også stikke to fingre i halsen, eller bare tygge på en gren. det virker alt sammen.
måske man bare skulle spise sundt og varieret og så tage trapperne i stedet for elevatoren, og cyklen i stedet for bussen?

The translator.

Do you want to read my blog, but do not understand danish - this is your rescue ;)