Wednesday, May 24, 2006

Reklame

Det er ikke kun i Melodi Grand Prix man mærker trætheden sætte ind, reklamebranchen har trætheden og mætheden, som grundpræmis. Reklamerer man massivt for et bestemt produkt, eller på et bestemt sted, bliver folk blinde for påvirkning. De lukker simpelthen af. Derfor må reklamebranchen hele tiden finde på nye måder at nå målgruppen på. Og de må hele tiden holde øje med hvornår de har mættet modtagergruppen. For når det sker, bliver de dyrt anlagte reklamekampagner virknings- og dermed værdiløse.

Jeg så 8 minutter af en kvindehåndboldkamp i lørdags, de 7 første minutter gik med at læse reklamer. På og omkring en håndboldbane findes der næppe en kvadratcentimeter der ikke er plasteret til med farvestrålende reklamer. Og når man som jeg ikke har set håndbold før, så ser man ikke andet end reklamerne det første stykke tid. Deres farver og slogans overvælder en totalt. Da de 7 minutter var gået, og træthed og mæthed over for reklamer, havde sat ind, kunne jeg så rette blikket mod de gumpetunge jyske kæmpekvinder, der buldrede rundt på banen. Det kedet mig efter et minut, men det er en helt anden historie.

Det er som at man kan dele reklamebranchens hovedstrategier op i to. På den ene side har vi dem der ønsker at højne kvaliteten på de reklamer der er, for af den vej at gøre dem effektive. På den anden side dem der forsøger at finde på nye måder at fange forbrugernes interesse. I denne kategori er CustomerMade nok det mest interessante.

På Tuborgs hjemmeside kan man fortiden finde opfølgeren på den stort anlagte TV-kampagne hvor den langhårede og selvglade reklamemand Frederik LaCure i skikkelse af Peter Frödin, har været den altoverskyggende hovedperson. På siden har man blandt andet mulighed for at deltage i LaCoures reklameskole, for som LaCure siger, så kan det jo være at DU er morgendagens nye reklamestjerne.

Det er, efter min bedste overbevisning, en af de bedste strategier jeg har set i lang tid. For her forsøger man at forene de to hovedstrategier og strømninger der er for tiden, nemlig at højne kvaliteten og inddrage kunderne. Og så er det hele pakket ind i en ironi og ikke mindst en selvironi, for hele grundlaget for reklamen er, at reklamen gør grin med reklamebranchen. Og naturligvis er det en smagssag om man synes det er sjovt eller ej, og det har nok haft indflydelse på min vurdering af den samlede kampagne, at jeg synes det at gøre grin med branchen i udgangspunktet er sjovt.

Sådan som jeg ser det, så har Tuborgs reklamer forsøgt at lave noget nyt, da indtager en position der hverken er det ene eller det andet, men derimod noget helt tredje og nyt. Godt gået. Hele præsentationen af LaCour og hans skole, er en skønsom blanding af dansk og engelsk, hvilket kommer fint i forlængelse af LaCours latterlige persona.

Om reklamen interagerer med kunderne i en særlig grad, eller om den udmærker sig ved at hæve kvaliteten til nye højder, kan jeg ikke komme med noget entydigt svar på, jeg tror den gør lidt af hvert, men et friskt og tiltrængt pust er det bestemt. Det er ikke en ommer.

No comments:

The translator.

Do you want to read my blog, but do not understand danish - this is your rescue ;)